Manual Intrastat (T)
🔹

Intrastat

Intrastat este un sistem folosit în cadrul Uniunii Europene (UE) pentru a colecta și produce statistici cu privire la comerțul de bunuri între statele membre ale UE. Dacă utilizați Odoo, un software de planificare a resurselor întreprinderii (ERP) și de gestionare a afacerilor open-source, puteți configura raportarea Intrastat pentru a respecta reglementările UE.

Pentru a obține cele mai recente informații cu privire la NC 2023 și NC 2024 și pentru a verifica orice schimbări specifice, vă recomandăm să consultați direct sursele oficiale ale Uniunii Europene sau ale autorităților naționale relevante care gestionează raportarea Intrastat.

Nomenclatorul Combinat 2024 trebuie descărcat de pe intrastat.ro și configurat în Odoo și aplicația Intrastat .


În aplicația Intrastat se importa fișierul Nomenclatorul Combinat 2024 (meniul Acțiuni –Nomenclatoare)

În sistemul Odoo se va importa fișierul în Contabilitate – Configurări – Intrastat Cod ( en Intrastat Code)

Se apasă butonul Favorite – Importați înregistrări.

ATENȚIE!!! Fișierul descărcat de pe intrastat.ro va trebui prelucrat astfel încât să fie compatibil pentru importul in Odoo.

Configurare Incotermeni

Se accesează modulul de Contabilitate – Configurare – Incotermeni și se apasă butonul Creează condițiile de livrare.

Mai jos regăsiți o lista cu Incotermenii folosiți:

Cod

Nume

EXW

La punctul de lucru

FCA

LIVRARE GRATUITĂ

FAS

LIVRARE LA PORT

FOB

LIVRARE LA BORD

CFR

COST ȘI ÎNCĂRCĂTURĂ

CIF

COST, ASIGURARE ȘI ÎNCĂRCĂTURĂ

CPT

TRANSPORT PLĂTIT CĂTRE

CIP

TRANSPORTUL ȘI ASIGURAREA PLĂTITE CĂTRE

DAP

LIVRAT LA LOCATIE

DDP

Taxa Livrare Plătită

DPU

LIVRAT LA LOC NEDESCĂRCAT

 

În Setări – secțiunea Contabilitate se pot defini Incotermii impliciți:

​·         Incoterm implicit : ex. Livrat la Locație;

​·         Default Transport Mode: ex. Expediere prin poștă;

​·         Default Transaction Type : Achiziția/vânzarea definitivă.


Configurarea produselor

Pentru a obține o declarație cât mai clară, produsele trebuie să aibă definite greutățile (masa), Cod mărfuri (en Commodity Code), Țara de origine (en Country of Origins)

Pentru definirea greutății unui produs se accesează șablonul produsului – secțiunea Inventar și se completează Masa acestuia.

Pentru definirea câmpurilor pentru Intrastat se accesează șablonul produsului – secțiunea Contabilitate și se completează Cod mărfuri (en Commodity Code), Țara de origine (en Country of Origins).


Notă!!! Dacă produsele nu au configurate câmpurile Masă, Cod mărfuri (en Commodity Code), Țara de origine (en Country of Origins) declarația va fi incompletă. Actualizarea informațiilor se poate face cu opțiunea de export-compatibil cu importul.


Instrucțiuni operare Intrastat

După validarea cererii de ofertă, în comanda de achiziție secțiunea Alte informații se completează câmpul Incoterm

Pentru o declarație cât mai completă, după finalizarea facturii de furnizor, în secțiunea Alte informații se completează câmpurile Incoterm, Țara de Origine, Intrastat Transaction Type ș.a.



Linii Intrastat

Se accesează modulul de Contabilitate – Raportare – Linii intrastat

Se grupează și filtrează informațiile necesare pentru vizualizarea liniilor intrastat (ex Lună, An, Tip linii).

Notă!!! Dacă există mai mult de 40 de înregistrări Intrastat, trebuie să fie selectate toate aceste înregistrări.

În ceea ce privește liniiile Intrastat, puteți verifica datele și, în cazul în care sunt incomplete, puteți identifica și adăuga informațiile necesare pentru a completa declarația în cel mai detaliat mod posibil.



Declarație Intrastat

Pentru a genera declarația Intrastat se accesează modulul de Contabilitate – Raportare – Declarația Intrastat


Se va deschide fereastra și se vor completa următoarele:


​1)      Se alege luna : Mai;

​2)      Se alege anul : 2024;

​3)      CN8: standard este 2024.

​4)      Tip : Intrări sau Ieșiri, în funcție pentru ce tip se generează declarația Intrastat;

​5)      Contact : Persoana care generează declarația.

Se apasă pe butonul Crează XML.

Dacă sunt date incomplete, Odoo va afișa un mesaj de informare. Utilizatorul va intra și actualiza datele pentru a putea genera declarația.

Declarația Intrastat generată se va importa în aplicația Intrastat (Acțiuni – Administrare). Înainte de validare se verifică și corectează declarația dacă este cazul.