Centru de cost (S)
🔹

Analiza costurilor cu ajutorul conturilor analitice

Procesul de analiză a costurilor cu ajutorul conturilor analitice în sistemul Odoo implică crearea și repartizarea unor conturi analitice pentru fiecare element de cost din cadrul organizației. Aceste conturi analitice permit urmărirea și analiza costurilor pentru fiecare proiect, departament sau activitate în parte. Pentru a activa în sistem această funcționalitate se accesează Setări – Contabilitate – secțiunea Statistici și se bifează Contabilitate Analitică și dacă este cazul și Etichetă analitic.


Contabilitate analitică

Contabilitatea analitică este utilizată pentru a urmări costurile cu precizie și pentru a gestiona eficient resursele în cadrul organizației. Pentru a urmări astfel de costuri, în sistemul Odoo se pot configura următoarele:

  1. Conturi analitice;
  2. Grup Conturi Analitice;
  3. Etichetă analitic;
  4. Reguli Analitice implicite;

Configurarea conturilor analitice

Pentru configurarea conturilor analitice se accesează meniul Contabilitate – Configurare – Conturi analitice – Creează


În fereastra deschisă, se vor completa următoarele câmpuri:

  1. Numele Contului analitic (ex. Cheltuieli transport / venituri vânzări);
  2. Clientul –  se selectează din sistem dacă se dorește o imagine de ansamblu asupra conturilor analitice pentru un anumit client;
  3. Referință;
  4. Grup – Un cont analitic face parte și dintr-un grup.
  5. Se apasă butonul Salvează.


Repartizarea conturilor analitice

După configurarea conturile analitice, următorul pas este repartizarea acestora la cheltuieli și venituri. Acest lucru se face de obicei în momentul în care se efectuează o tranzacție (ex: factură, bon fiscal). În mod implicit, Odoo va repartiza cheltuielile și veniturile către conturile contabile generale, dar acestea pot fi modificate în funcție de contul analitic repartizat.


Achiziție

Utilizatorul când va crea o ofertă de achiziție va alege contul analitic aferent produselor existente sau nou create din nomenclator.

 


Vânzare

După crearea unei comenzi de vânzare și livrarea produselor, utilizatorul va alege în Factura Client contul analitic aferent produselor existente sau nou create din nomenclator.



Grup Conturi Analitice

Grupurile de conturi analitice reprezintă o modalitate de organizare a conturilor analitice în cadrul organizației, permițând o mai bună gestionare și analiză a costurilor și veniturilor. De exemplu, o organizație poate crea un grup de conturi analitice pentru un departament specific, care include conturi analitice individuale pentru fiecare proiect sau activitate din cadrul departamentului.

Pentru a configura un Grup Conturi Analitice se accesează meniul Contabilitate – Configurare – Grup Conturi Analitice – Creează:

În fereastra nou deschisă se vor completa câmpurile:

  1. Numele – Denumirea grupului;
  2. Părinte;
  3. Descriere;
  4. Se apasă pe butonul Salvează.

Notă!!! Acest Grup Conturi Analitice se va completa în Contul Analitic – câmpul Grup.



Etichetă Analitic

Etichetele analitice sunt o modalitate eficientă de a adăuga informații suplimentare la nivelul liniei contului contabil și de a urmări costurile și veniturile pe diferite niveluri de detaliu în cadrul organizației.

Pentru a crea o etichetă se accesează meniul Contabilitate – Configurare – Etichetă Analitic – Creează:

În fereastra nou deschisă se vor completa câmpurile:

  1. Etichetă analitic – Denumirea etichetei;
  2. Bifarea/nebifarea câmpului Distributie analitică. Bifarea câmpului permite o distribuție pentru conturile analitice, dar și procentajul acestora.
  3. Se apasă butonul Salvează.

Achiziție

Utilizatorul când va crea o ofertă de achiziție va alege eticheta analitică aferentă produselor existente sau nou create din nomenclator

Vânzări

După crearea unei comenzi de vânzare și livrarea produselor, utilizatorul va alege în Factura Client eticheta analitică aferenă produselor existente sau nou create din nomenclator.

Reguli Analitice Implicite

Regulile analitice implicite sunt un set de reguli care permit utilizatorilor să automatizeze procesul de alocare a conturilor analitice la tranzacțiile contabile. Pentru a configura o regula analitica implicită se accesează meniul Contabilitate – Configurare – Reguli Analitice Implicite – Creează:

În fereastra nou deschisă se vor completa:

Cont – Se selectează contul analitic din sistem sau se va crea unul nou;

Etichete – Se selectează eticheta din sistem sau se va crea una nouă;

Produs – Se selectează produsul pentru care se va automatiza procesul de alocare a conturilor contabile;

Operator;

Dată de început;

Partener – Se selectează partenerul din sistem;

Cont – Se selectează contul contabil din Planul de Conturi;

Dată de sfărșit;

Se apasă butonul Salvează.

Notă!!! Acesta regulă se aplică doar unui produs din sistem. 

Raporturi analitice

Un raport analitic în Odoo este un raport financiar care afișează informații detaliate despre costurile și veniturile afacerii, organizate în funcție de conturile analitice. Rapoartele analitice pot fi generate în Odoo prin intermediul meniului Contabilitate – Raportare – Raport Analitic.

Utilizatorii pot personaliza rapoartele analitice în Odoo, adăugând sau eliminând coloane, sortând sau filtrând datele și alegând perioadele de timp dorite.